Filosofie Magazine & Het Zuidelijk Toneel

Hoe je branded content filosofisch verantwoord kunt maken

Branded content valt of staat bij een goed idee of concept, waarbij de klant commercieel een stapje terug wil doen en het medium redactioneel een stap extra zet. Mooi voorbeeld is de samenwerking tussen Het Zuidelijk Toneel en Filosofie Magazine. We spraken Joost Kunst, verantwoordelijk voor de communicatie en marketing van Het Zuidelijk Toneel.

Hoe kwamen het Zuidelijk Toneel en Filosofie Magazine bij elkaar voor deze samenwerking?
 “Ieder jaar hebben we een grote voorstelling over een filosoof. Vorig jaar was dat Socrates, dit jaar is het Marx omdat het 200 jaar geleden is dat hij werd geboren. In mijn zoektocht naar een natuurlijke partner om deze voorstelling bij het juiste publiek te brengen, was Filosofie Magazine de meest logische mediapartij.”

Hoe is het idee ontstaan voor deze campagne?
“We wilden niet zozeer adverteren, maar juist een samenwerking aangaan vanuit content. Dat kwam omdat we hadden bedacht dat het leuke content zou opleveren als je actuele vragen aan Marx zou stellen. Zoals wat hij van de bitcoin vindt. Met dat idee voor branded content zijn we samen met Value Zipper naar Filosofie Magazine gegaan.”

Hoe moest de campagne eruit gaan zien?
“We hadden een idee en budget, waar we niet per se advertentiewaarde voor terug wilden, maar vooral goede content. Daarvoor zochten we experts die deze voor ons konden maken en die hebben we gevonden in de redactie van Filosofie Magazine. Value Zipper heeft een media-mix gemaakt van een artikel in combinatie met advertenties en een lezersactie in print, en een dossier op de website.”

Hoe vertaal je zo’n idee naar concrete content?
“Dat was inderdaad de grote vraag: wie beantwoordt die vragen met inhoud, voor deze serieuze titel? Regisseur Stefaan van Brabandt had in zijn research voor de voorstelling al gesproken met filosofen. Een van hen was Antoon Vandevelde, filosoof, econoom en emeritus professor aan de KU te Leuven. Hij is uiteindelijk op de stoel van Karl Marx gaan zitten om antwoord te geven op actuele vragen.”

Hoe is de online doorvertaling tot stand gekomen?
“Daar kwam de meerwaarde van de webredactie om de hoek kijken. Zij hebben filmpjes geproduceerd, die Frank Lammers als hoofdrolspeler van de voorstelling vanuit zijn karakter Karl Marx heeft ingesproken. Deze filmpjes zijn verspreid onder ruim 10.000 nieuwsbriefleden en 25.000 Facebook volgers. Het bereik van deze video’s scoorde boven hun gemiddelde.”

Waarin zit het succes van deze samenwerking?
“We hadden één voorwaarde: dat het concept met liefde omarmd zou worden. Dat klinkt misschien gek, maar we meenden het echt. En Filosofie Magazine begreep dat. Deze samenwerking was niet puur commercieel, zij wilden er net zo graag iets moois van maken als wij. En dat is gebeurd. Zelfs zo mooi dat het uiteindelijk geen spread werd, zoals we hadden ingekocht, maar een artikel van vier pagina’s, zonder extra kosten.”

Dit klinkt als een mooie combinatie. Waren er nog learnings voor een volgende keer?
“Tijd. We zijn pas begin december gaan praten, terwijl in januari alles uitgerold moest worden. Daarom waren de filmpjes bijvoorbeeld vrij statisch, waar we een volgende keer echt animatie willen. Volgend jaar in januari komt er weer een voorstelling, met Spinoza, en daarvoor gaan we nu in juni al om tafel. We zullen niet voortborduren op wat het nu is, maar opnieuw gaan nadenken over een concept. Zo kan het idee landen en hebben we meer tijd om het uit te werken.”

Tot slot, wat zou Marx gevonden hebben van het fenomeen branded content?
“Tja, goeie vraag, haha. Aan het eind van zijn leven was Marx niet vies (geworden) van wat kapitalisme – zoals ook in de voorstelling te zien is – dus wellicht zou hij denken: alle middelen om mijn gedachtegoed te verspreiden zijn toegestaan.”

De voorstelling MARX is nog t/m eind maart te zien en zal in april nog een keer worden opgevoerd tijdens de nacht van de filosofie.

Benieuwd wat we voor jou kunnen betekenen? Neem voor meer informatie contact op met Mark Haring.

Tags: