logo

Branded content hoeft niet in een keer goed te zijn…

Het maken van branded content is een samenwerking waarbij de titel en het merk vaak via fouten van elkaar leren en tot de juiste uiting komen. We spreken Shirley Mok van Unidex over de totstandkoming van een trendy recept met een curry pasta van Blue Elephant in een print uiting en een video van delicious.

De wens
Shirley: “Blue Elephant is sinds een jaar of vijf verkrijgbaar in Nederland, maar er is nooit veel aan marketing of communicatie gedaan. Die behoefte is er nu wel. We willen bouwen aan het merk, met kleine initiatieven die passen bij de Royal Thai Cuisine, ontwikkeld door een Thaise chef, met alle ingrediënten waar de Thaise keuken voor staat. delicious. past daar bij als high end medium, met lezers die weten hoe ze moeten koken en die verstand hebben van voedingsmiddelen.”

Het idee
Shirley: “Ik geloof heel erg dat het brengen van inspiratie middels branded content beter wordt opgepakt door de lezer dan een advertentie. De vaste groep consumenten die Thais eet, doet dat heel standaard: met een currypasta, kip en groenten. Op zo’n simpele insteek zit de delicious. lezer niet te wachten. Wel op inspiratie omtrent de brede toepasbaarheid van een Aziatische curry. Zo ontstond het idee om mee te liften op de vega trend van het roosteren van een hele kool als held van je hoofdgerecht, in dit geval een spitskool.”

Het proces
Shirley: “De samenwerking was heel fijn. Unidex voert verscheidene merken, dus ik heb contact met veel externe partijen. Daardoor merk je een groot verschil in projectmanagement en dat zit bij delicious. erg goed. Alle stappen die doorlopen moesten worden, waren nauwkeurig gepland. Er werd een paar keer overlegd voor akkoord en als ik iets graag anders wilde zien, kon ik dat aangeven. Toen de fotografie klaar was, viel mij op dat er een verkeerde rijstsoort was gebruikt die niet voorkomt in de Thaise keuken. We zijn heel strikt in dit soort principes, die zijn ontstaan vanuit de cultuur. Zelfs in dit stadium was het geen probleem om aan te passen.”

De learnings
Shirley: “De print uiting werd bij delicious. vanuit een andere afdeling gestuurd dan de video, met ook andere deadlines. Toen ik de video bekeek voor akkoord, viel me op dat er werd gesproken over een witte curry kool. Dat kwam op mij over alsof de curry wit was en wilde ik graag aanpassen. In print was me dat niet opgevallen, maar het stond er wel. Alleen die pagina’s waren al naar de drukker. Ik ben daar natuurlijk zelf ook niet scherp op geweest, maar als de uitingen tegelijk zouden worden geaccordeerd, hadden we dit kunnen voorkomen.”

Het succes
Shirley: “Het is te vroeg om resultaat te meten. Voor nu is onze graadmeter voor succes met name dat de uiting zo goed is geworden en het belang voor het merk om vaker naar buiten te treden.

Daarnaast ben ik heel positief over de benaming ‘samen met’. Je laat zien dat het een advertentie is, maar blijft toch dicht bij de lezer. Wat ik heel sterk vind aan delicious. is dat er wordt nagedacht of een samenwerking bij het merk past. Ze kijken niet alleen naar inkomsten, maar naar wat je bereikt bij de lezer. Ik kan me voorstellen dat iemand deze pagina uit het blad scheurt om later nog eens te gebruiken als recept.”


Unidex importeert en distribueert diverse merken uit Afrika, Caraïben en Azië en is verantwoordelijk voor de marketing van merken als Blue Elephant, dat exclusief te koop is bij AH en zich onderscheidt van andere Thaise merken doordat de producten daadwerkelijk uit Thailand komen.

Meer cases lezen? Bekijk hier het overzicht.

Comments are closed.