Achter dat bureau vandaan!

Inspiratie is voor ons werk ontzettend belangrijk. Het verrast en verruimt je blik op het vak. We zijn dan ook altijd nieuwsgierig naar waar onze vakgenoten hun inspiratie vandaan halen. De maand Hans Verbeek, Hoofd Marketing van de Consumentenbond.

Ik haal mijn inspiratie overal en nergens vandaan, dat is het mooie van het marketingvak. Iedere dag, waar je ook bent, kom je dingen tegen die je aan het denken zetten. Niet teveel achter je bureau zitten, maar de stad in en kijken wat er gebeurt. Maak ook vooral veel foto’s. Van mooie slogans op een marktkraam tot etalages en kunst.

Ik was laatst met mijn kinderen in het Gemeentemuseum in Den Haag. Erg inspirerend om te zien hoe ze daar met een interactieve speurtocht kinderen twee uur lang vermaken en ze hierdoor gelijk alles over kunst meekrijgen. Kijk dan ook gelijk hoe een museum met zaken als pricing, donateurs en de aanbiedingen in het restaurant omgaat. En hoe kunst mensen raakt.

Ik ben ook verslaafd aan lezen. ’s Morgens in de trein de krant en Twitter. Abonneer je op de nieuwsbrief van Marketing Week voor inspirerende reclamecases, maar ook cijfers, trends en infographics. Lees boeken als The second machine age of Frontrunners. Kijk een tv-programma als Tegenlicht. Lees daarnaast ook de tijdschriften die je doelgroep leest. Dus ook een Libelle en de wekelijkse stapel folders die op de mat valt.

Nog een laatste tip: het begeleiden van studenten is leuk en levert veel kennis en inspiratie op. Zo begeleid ik SRM marketingstudenten. Telkens weer een kijkje in de keuken van een ander bedrijf, vaak sparren met een andere generatie en je houdt je marketingkennis automatisch up-to-date.